Η ΓΡΑΦΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ

Διαθεματικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής ηλικίας

Ελένη Τύμπα – Ψυρροπούλου & Κλεοπάτρα Παγιαβλή Εισαγωγή: Σε κάθε σημείο της ανάπτυξης του το παιδί βρίσκεται σε μια διαδικασία κατάκτησης του γραπτού λόγου (Teale & Sulzby, 1986), συνειδητοποιώντας τη λειτουργία του (Camprell 1995) και παράλληλα τη λειτουργία των συμβόλων (Clay 1991), χρησιμοποιώντας όλες τις μορφές της γλώσσας: ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση και γραφή. Για να ωριμάσει όμως το παιδί και να φτάσει να μπορεί να ανταποκριθεί στη χρήση της γλώσσας και κυρίως της γραφής, μαθαίνει πρώτα να κινείται ελεύθερα, να καλλιεργεί την αδρή κινητικότητα, τη λεπτή μέσα από άσχετες με τη γραφή δράσεις, τις έννοιες του χώρου και του χρόνου μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, το λόγο και τη λογικομαθηματική σκέψη μέσα από άλλες. nike tn requin pas cher Γιατί η γραφή δε στέκεται μόνη της. Για να κατακτηθεί χρειάζεται άτομα ψυχικά και σωματικά υγιή, με καλλιεργημένες όλες τις νοητικές και ψυχικές τους δυνάμεις (Morrow 1990). Επιλογή του project «Τι είναι γραφή και προγραφή;», «πότε είναι η ώρα να ξεκινήσω;», «πως θα δουλέψω το θέμα της γραφής;», «γιατί θέλω τα παιδιά να μάθουν να γράφουν;», ερωτήματα σαν κι αυτά κι άλλα πολλά βασανίζουν κάθε παιδαγωγό και τον τρομοκρατούν με το φόβο του λάθους. Αυτά όμως τα ερωτήματα όπως και η ανάγκη και το ενδιαφέρον των παιδιών για το «χαρτί» και το «μολύβι» μπορούν πάντα να αποτελέσουν αφορμή για μια ευρύτερη ενασχόληση με το θέμα της γραφής με παιγνιώδη τρόπο. Adidas NMD Heren Στόχοι του project Η έννοια της γραφής είναι δύσκολο να κατανοηθεί από τα παιδιά, πόσο μάλλον από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Προσπαθήσαμε όμως μέσα από την ιστορία των λαών και των πολιτισμών να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με την έννοια της γραφής και την εξέλιξή της. Έτσι θέσαμε τους στόχους:

  • Να γνωρίσουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο την ιστορία της γραφής
  • Να γνωρίσουν λαούς και πολιτισμούς από την αρχαιότητα ως σήμερα καθώς και τον τρόπο ζωής αυτών
  • Να γνωρίσουν τα γράμματα και άλλα σύμβολα γραφής (π.χ. ιδεογράμματα)
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα της γραφής για την επικοινωνία των ανθρώπων
  • Να αναγνωρίσουν γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου
  • Να αναπτύξουν ενδιαφέρον για τα εργαλεία καθώς και για τον τρόπο γραφής του παρελθόντος.

Εξοπλισμός και βιβλιογραφική ενημέρωση Συγκεντρώσαμε όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό όπως, εικόνες, εγκυκλοπαίδειες, γραφική ύλη, εφημερίδες, βιβλία και παραμύθια, CD κλπ. Στη γωνιά της βιβλιοθήκης οργανώσαμε γραφείο με όλα τα απαραίτητα υλικά και την καρέκλα του συγγραφέα. Asics Mexico męskie Εμπλουτίσαμε τη γωνιά της βιβλιοθήκης με καινούρια βιβλία που είχαν σχέση με το θέμα μας. Προτεινόμενες δραστηριότητες Γνωριμία με άλλους λαούς (Γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, πληροφορική) Μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή δείχνουμε στα παιδιά εικόνες που βρίσκουμε στο διαδύκτιο, από λαούς (Μεσοποταμία, Κίνα, Ινδία, Ελλάδα κλπ) που συνέβαλαν στην ιστορία της γραφής. Τα φωνήεντα είναι εφτά….. (Γλώσσα, μαθηματικά) Σε 24 ίδιου χρώματος χαρτόνια έχουμε σχεδιάσει τα γράμματα της αλφαβήτας. Ξεχωρίζουμε και μετράμε τα φωνήεντα και τα σύμφωνα. Τα παιδιά τα παρατηρούν, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα φωνήεντα και να τα φωνάζουν δυνατά. Δοκιμάζουμε το ίδιο με τα σύμφωνα και παρατηρούμε ότι δεν φωνάζουν το ίδιο δυνατά. Γυρίζουμε τα χαρτόνια με τα φωνήεντα από την ανάποδη πλευρά και κάθε παιδί τραβάει ένα χαρτόνι και φωνάζει το φωνήεν όσο πιο δυνατά μπορεί. Σε επανάληψη της δραστηριότητας μόλις το παιδί αναγνωρίσει το φωνήεν, καλείται να βρει μια λέξη που αρχίζει από αυτό.

Εφημερίδεεεες: Γράμματα για το όνομά σας

(Γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση: εικαστικά) Μοιράζουμε στα παιδιά φύλλα εφημερίδας. Προτείνουμε να την ξεφυλλίσουν και να επιλέξουν από τους τίτλους τα γράμματα του ονόματός τους. Τα κόβουν και τα κολλούν σε χαρτόνι Α4. Στη συνέχεια διακοσμούν το χαρτόνι με πούλιες και χάντρες. Το πλαστικοποιούμε, κολλάμε μαγνήτη στην πίσω πλευρά και το παίρνουν στο σπίτι για να διακοσμήσουν το ψυγείο.

Η γραφή σε αρμονία με τη φύση

(Γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση: εικαστικά) Αναζητούμε στο χώρο μέσα κι έξω από το σχολείο, 24 διαφορετικά υλικά (π.χ. φύλλα, κλαδιά, πέτρες, άμμο, ξηροί καρποί, βαμβάκι, κλωστές κ.λ.π.). Running Asics Sneakers Σε μεγάλο χαρτόνι σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε τα γράμματα της αλφαβήτας με τα διαφορετικά υλικά της φύσης.

Κάθε πρόσωπο κι ένας λαός

(Μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση: εικαστικά, μαθηματικά) Σ΄ ένα φύλλο Α4 σχεδιάζουμε κάθετα τέσσερα πρόσωπα διαφορετικών φυλών (πρωτόγονος, Ινδιάνος, Κινέζος, Αιγύπτιος). Σε άλλο φύλλο σχεδιάζουμε χαρακτηριστικά στοιχεία της κάθε φυλής π.χ. air jordans free shipping ρόπαλο, σπηλιά, τσεκούρι, τοτέμ, ιδεογράμματα, παγόδα, κόμπρα, σκαραβαίο. Τα παιδιά τα χρωματίζουν, τα κόβουν και τα κολλούν αντίστοιχα δίπλα από κάθε πρόσωπο. Γραφή πάνω στο βράχο (Γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση: εικαστικά) Δίνουμε στα παιδιά πέτρες που έχουμε μαζέψει κατά τις καλοκαιρινές διακοπές. Τους μοιράζουμε πινέλα, τέμπερες, κηρομπογιές και μολύβια και προτείνουμε να μιμηθούν τους ανθρώπους των σπηλαίων και να ζωγραφίσουν ότι τους αρέσει πάνω στην πέτρα. Όταν στεγνώσουν τα χρώματα περνάμε γυαλιστικό σπρέι και τα παιδιά παίρνουν τα έργα τους στο σπίτι. adidas ultra boost uncaged uomo Ας μιλήσουμε κι ας γράψουμε «Κινέζικα» (Γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση: εικαστικά) Ακούμε κινέζικη μουσική. Προσπαθούμε να μιλήσουμε κινέζικα χρησιμοποιώντας ήχους όπως τσιν, τσον και να τραγουδήσουμε τη μελωδία γνωστών μας τραγουδιών, με τους ίδιους ήχους. Στη συνέχεια προτρέπουμε τα παιδιά να γράψουν κινέζικα σε Α4 χρησιμοποιώντας γραμμές ή άλλα σχήματα. Κινητικές δραστηριότητες (Γλώσσα, δημιουργία και έκφραση: φυσική αγωγή) Εργαστήρι γραμμάτων Δείχνουμε στα παιδιά ένα γράμμα της αλφαβήτου πχ Α, Τ, Λ, Φ, Ω, Γ, Χ, Ζ κτλ. Προτείνουμε να σχεδιάσουν το γράμμα με το σώμα τους ή με μέρη του σώματος ο καθένας χωριστά και με το δικό του τρόπο. Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες των 3 ατόμων και πειραματίζονται να σχεδιάσουν το ίδιο γράμμα με όσους περισσότερους τρόπους μπορούν. Μπορούν να προσπαθήσουν να φτιάξουν γράμματα από άλλες γλώσσες π.χ. ένα εύκολο ιδεόγραμμα ή ένα γράμμα της αραβικής αλφαβήτου. Έλα στην ομάδα μας Τα παιδιά τρέχουν και χορεύουν στο άκουσμα ρυθμικής μουσικής, ενώ έχουν στο λαιμό τους κρεμασμένα καρτελάκια με τυπωμένα ιερογλυφικά ή ιδεογράμματα. Όταν η μουσική σταματά, ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν ζευγάρια με ίδιο ιερογλυφικό ή ιδεόγραμμα. Η αλφαβήτα γυμνάζεται Επιλέγουμε γράμματα που προσφέρονται για γυμναστική. Π.χ. ένα Λ ή Α ή Χ που ισορροπεί μία στο ένα πόδι και μία στο άλλο, ή που ανοιγοκλείνει τα πόδια του. Ένα Ι που ανεβαίνει και κατεβαίνει στις μύτες του, ή χοροπηδά, ένα Χ που ανοιγοκλείνει χέρια-πόδια, ένα Τ που πλαγιάζει δεξιά αριστερά, αλλά δεν πέφτει, ένα Υ που ανεβάζει και κατεβάζει τα χέρια του… Με αφετηρία το Ι κάνουμε περάσματα- επαναλήψεις του τύπου: «από Ι σε Τ», «από Ι σε Χ», «από Ι σε Α». Θεατρική Αγωγή (Γλώσσα, δημιουργία και έκφραση: θεατρική αγωγή) Πάρτι γραμμάτων Τα παιδιά διαλέγουν ένα γράμμα της αρεσκείας τους, παίρνουν τη φόρμα του και προσπαθούν να κινηθούν στο χώρο. Στο άκουσμα υποβλητικής μουσικής τα γράμματα συναντιούνται και συστήνονται με «τη φωνή τους», π. χ. Scarpe Nike Italia «Αααα», «Οοοο». Αν θέλουν χορεύουν για λίγο και μετά πάνε να γνωρίσουν έναν καινούργιο φίλο, έναν καινούργιο σύντροφο για χορό. Συλλαβές με …χιούμορ Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες. Τα μισά παιδιά είναι Α και τα άλλα μισά Χ. Τα παιδιά τρέχουν και χορεύουν ελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Όταν η μουσική σταματήσει, τα Χ σταματούν και παίρνουν τη φόρμα τους. Τα άλφα τρέχουν να βρουν ένα ελεύθερο Χ, σταματούν δίπλα του φτιάχνουν τη συλλαβή και την φωνάζουν. Όλα τα παιδιά «χαχανίζουν». Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούν να «κακαρίζουν» (ΚΑ)…να υπόσχονται (ΘΑ)…να «τραυλίζουν» (ΤΑ)…να δείχνουν (ΝΑ)….. Ταξιδεύοντας στο χάρτη Χωρίζουμε την αίθουσα σε γωνιές-λαούς. Σε κάθε γωνιά-λαό αφήνουμε χαρακτηριστικά αντικείμενα του λαού π.χ. στην Κίνα τα κινέζικα καπέλα, στη χώρα των ινδιάνων τα καπέλα με τα φτερά, στην Ινδία εικόνες από φακίρηδες και ελέφαντες, στην Αίγυπτο τις κόμπρες από χρυσό χαρτόνι και στην Ελλάδα ελληνικές σημαίες. Ζητάμε από τα παιδιά να κινούνται στο χώρο με διαφορετική μουσική κάθε φορά (μουσικές από τους λαούς-γωνιές). Μόλις σταματάει η μουσική τα παιδιά τρέχουν στην αντίστοιχη με τη μουσική, γωνιά και χαιρετιούνται ανάλογα (οι Κινέζοι με τα χέρια ενωμένα κάτω από το σαγόνι, οι Ινδιάνοι με το ένα χέρι στην καρδιά και το άλλο να ακουμπάει στον ώμο του απέναντι, οι Ινδοί με τα χέρια στο μέτωπο ενωμένα και βαθιά υπόκλιση και οι Έλληνες με σταυρωτά φιλιά). Αξιολόγηση από τις παιδαγωγούς και τα παιδιά Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας μέσα στο χρόνο και τους λαούς, καταγράψαμε προσεκτικά τα όσα είπαν και έκαναν τα παιδιά. Μελετήσαμε τις εργασίες τους και τις αντιπαραβάλλαμε με τις μαθησιακές επιδιώξεις που θέσαμε αρχικά. Rod Carew Jersey Το σχέδιο εργασίας πρόσφερε την οργάνωση δραστηριοτήτων σχεδόν απ’ όλα τα προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης του ΔΕΠΠΣ. Μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου εργασίας προβήκαμε σε γενική αποτίμηση των γνώσεων που κατακτήθηκαν, των στάσεων που υιοθετήθηκαν και των δεξιοτήτων που αναπτύχθηκαν.

Popularity: 7% [?]

 

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

   
© 2010 Θεατρονοστιμιές Created by Art-Net © 2010 Suffusion theme by Sayontan Sinha